نمایندگی طراحی نجومی روز آمریکا ASOD

از آنجا که طراحی از اجرام سماوی که براستی یک فعالیت دقیق علمیست و چند سالیت که مورد توجه منجمان ایرانی قرار گرفته و از سوی ارگان‌های مسئول مانند موسسه‌ی آسمان شب، باشگاه نجوم تهران و ماهنامه‌ی آسمان شب تلاشهای خوبی برای هدایت منجمان برای ثبت داده‌های رصدیشان با برگزاری مسابقات متنوع و معرفی کتاب‌ها و دستنامه‌ها صورت گرفته است بر آن شدیم تا ترجمه‌ی «طراحی نجومی روز» را در آدرس www.iranASOD.com  در اختیار منجمان ایرانی قرار دهیم.

لینک وبسایت اصلی: www.asod.info

طراحی نجومی تاریخی طولانی در ستاره‌شناسی دارد. کشاورزان قبل از تاریخ باستان طرح‌های اولیه‌ای از ستاره‌ها را بروی سنگ‌ها حک کرده بودند و سعی می‌کردند بهترین زمان برای کاشت دانه‌های خود را از روی آسمان تعیین نمایند. اولین طرح‌های رسم شده توسط گالیله از مشتری در جهان، چگونگی گردش ماه‌های مشتری به دور این سیاره را نشان داده بود که به نوبه‌ی خود انقلابی در ستاره‌شناسی به‌شمار می‌رود. طرح‌های اولیه ونسان ونگوک از آسمان هم اولین آثار هنری از آسمان را پدید آورد.

برنارد، بخاطر اولین عکس‌هایش از کهکشان راه شیری مشهور است، او در شب از اجرام آسمانی برای پژوهش­های اولیه خود طراحی‌هایی انجام داده بود.

ممکن است این کار در جهان پیشرفته امروز احمقانه به نظر برسد و شما بپرسید: هنگامی که ما چنین ابزارهای بصری باور نکردنی و قدرتمندی را در اختیار داریم، در حالی که قادر به آشکارسازی جزییات عجیبی از کیهان اطرافمان هستیم، چرا باید از آسمان‌ها طراحی کنیم؟  اما مشکل اصلی روش دیجیتال این است: هنگامی که شما تصوری نجومی در اختیار دارید؛ اغلب خود را در جایگاه یک ارکستری از کامپیوترها با حجم انبوهی از تصاویر و اطلاعات خواهید یافت.

از طرف دیگر، شما باید زمان بسیار زیادی را برای تنظیم تجهیزات خود و آگاهی از میزان کارایی آنها در هنگام عکس‌برداری بگذرایند. این در حالیست که آسمان شفاف و زیبای شب، در بالای سر شما قرار دارد و شما از آن لذت نمی‌برید.

بعضی از شما ممکن است به سادگی به آسمان نگاه کنید و بخواهید هر چیزی را که چشمانتان می‌بیند رسم کنید. طراحی اولیه به شما اجازه می‌دهد تا هر چیزی را که چشمان شما به دنبال آن است در اختیار خودی بگیرید.  هنگامی که ماه‌ها و سال‌ها به این طرح‌های اولیه می‌نگرید، علامت‌هایی که روی برگه‌های کاغذ ثبت کرده بودید؛ شما را به یاد خاطره‌های پر تکاپوی ناشی از شگفتی‌هایی که مشاهده کرده بودید خواهد انداخت.

اما طراحی اولیه دقیقـاً چیزی بیش از ایجاد یک دفترچه‌ی خاطرات است. طراحی اولیه چشمان شما رابرای پی بردن به ویژگی‌هایی که یک جرم ‌آسمانی داراست (عادت) پرورش خواهد داد، بویژه که ما معتقدیم طراحی اولیه یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به گسترش و حفظ حساسیت پذیری بصری است.

این موشکافی به شما کمک می‌کند تا با دقت بیشتری آستانه بیناییتان را تشخیص دهید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.